När jag började plocka med disken dök en tanke upp i huvudet på mig jag bara måste skriva ner. Jag började tänka på skolmognad och de ordet i stort.
William är ute och leker med sin kompis som går i förskoleklass. William och han är jättebra vänner och det märks att de är ungefär på samma nivå. Det är jättekul att se den vänskapen. William går i ettan, men William är född på hösten. Många gånger sedan William började i skolans värld har det slagit mig att han kanske borde fått gå kvar i förskolan ett år till så han istället hamnade med barnen födda 2005. När jag säger detta till andra brukar det ofta bli, MEN nej? William är så smart han hade absolut inte klarat ett år till i förskolan, femåringarna har redan vuxit ut förskolan och liknande kommentarer. Vad som skrämmer mig lite är att när sexåringarna fick gå över till skolan sa man precis samma sak om dem, de hade vuxit ur förskolan de behövde skolans utmaningar. Men idag så får barn återupprepa samma saker i tre steg och hur många elever tappar vi inte där? Först gör det en sak i femårsgruppen för att ”förbereda inför förskoleklassen”. när de börjar i förskoleklassen skyndar man sig att förbereda barnen inför ettan, vilket betyder att vi tränar bokstäver, vi ska matematikuppgifter och massa annat. Barnen som gått i förskolan förväntas att kunna sitta stilla. VI talar om sexåringar här, sexåringar som av naturen är väldigt rörliga och ramlar av stolar och allt vad det nu kan vara. Vi kräver att dessa ska sitta stilla och ha som lektioner enda fram tills lunch när de får frilek. Sedan börjar dessa små förskoleklass barn ettan och ska då åter igen träna bokstäver och göra matematikuppgifter. De får alltså göra samma sak i treårstid men till vilken nytta? Hur många barn tappas inte bort på vägen här?!
William leker helst med barnen som är i skolans benämning ett år yngre än honom själv, dessa barn kan då vara 3-4 månader yngre än honom. Men William och alla andra höstbarn förväntas vara på samma nivå som ett barn född nästan ett år tidigare än de själva. De börjar inte förskoleklass vid 6 år eller 6 och ett halvt de börjar förskoleklass vid när de är fem år! De förväntas vara på exakt samma nivå. Lägg två barn (bebisar) födda samma år bredvid varandra. Den ena född 1 januari, den andra 31 december. Förväntar du dig då att båda ska kunna lika mycket? Kommer du kräva att barnet född den 31 december ska kunna gå likt barnet född den 1 januari? Jag antar att ditt svar blir NEJ, de kommer du inte göra. Men när samma barn börjar förskoleklass förväntas de kunna exakt lika mycket, de förväntas vara på samma nivå och leka med varandra. De förväntas att vara ungefär samma människa för det är så skolan och samhället vill ha dem. Men frågan är? Är det lika roligt för ett barn född på våren som det är på hösten att börja skolan, och varför tar vi dessa barn för att vara samma barn?

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Madeleine Stenberg

Orsakulla född (840211) boende i Falun. Mamma sedan 2004. Bor med min mellanpudeltik Lizzla född (230225), hon kom till min efter att hennes älskade och saknade storasyster Skilla (190919) dog framför mina ögon i en bilolycka den 15 april 2023..Jag älskar folkdräkt, finporslin och dalainspiration. Är glad, men reserverad och lugn men även harmonisk. Bloggen startade 2004 som en graviditets- och bebisdagbok. Idag är det så mycket mer!
Jobbar som examinerad specialpedagog, och speciallärare i språk, läs- och skrivutveckling med lärarexamen & förskollärarexamen i grunden. Är utbildad FUR-doula, hjälpmamma och kursledare hos Amningshjälpen.